Tientallen campereigenaren gedupeerd door kapotte Ford-motor, uitzending Kassa

Nederland kent bijna 100.000 camperbezitters. De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) was zaterdag 19 november 2016 samen met advocaat Rob Meelker – die de NKC van advies voorziet – te gast bij het programma “Kassa”. Aanleiding van deze uitzending zijn de problemen die zich voordoen bij campers met een Ford Transit motor (bouwjaren 2006 t/m 2010).

Problemen met de verstuivers
NKC krijgt vaak meldingen van camperbezitters, waarbij de motor kapot gaat bij een kilometerstand onder de 100.000. De problemen ontstaan door corrosie in de verstuivers. Wanneer een verstuiver niet meer naar behoren functioneert, ontstaat er een zogenoemde ‘pisser’. Deze ‘pisser’ kan ervoor zorgen dat er een gat in de zuiger komt. Daarna begeeft de motor het.

Om problemen met de verstuivers te voorkomen moet een camperbezitter met een motor van Ford  – op basis van  het artikel op de website van Kassa  – volgens Ford het volgende doen:
– brandstof van goede kwaliteit tanken (premium);
– camper afgetankt in de winterstalling plaatsen;
– de camper onderhouden volgens het boekje, met speciale aandacht voor het brandstoffilter;
– als deze regels niet zijn toegepast, dan moet de tank worden gereinigd worden.

Coulanceregeling
Voor gedupeerden wordt door Ford Nederland een coulanceregeling gehanteerd.  “Het aantal gedupeerden dat een coulance krijgt, is op één hand te tellen”, volgens NKC-directeur Stan Stolwerk. “Het gaat daarbij zeker niet om het hele bedrag, maar om een percentage. Bij die paar mensen is zo’n 2.000 euro vergoed, terwijl je bij forse schade zo’n 8.000 tot 10.000 betaalt voor het vervangen van de motor.”

Uitzending Kassa
In een fragment van de uitzending van Kassa is te zien dat Brecht van Hulten naar het hoofdkantoor van Ford Nederland gaat. Woordvoerder Sebastiaan van de Pol geeft tijdens het gesprek met Van Hulten aan: “Bij mensen waar het onderhoud aantoonbaar goed op orde is, passen we coulance toe. (..) Ook facturen van onderhoud dat is gepleegd bij een garage, of het nu een Ford-garage is of een andere garage, kunnen worden gebruikt als een stukje bewijsvoering dat het onderhoud correct is uitgevoerd.”

Daarnaast doet de woordvoerder van Ford Nederland de toezegging dat zij opnieuw van geval tot geval wil bekijken wat er aan de hand is en of er een coulanceregeling kan worden toegepast. Ford kan echter geen uitspraak doen over de vraag wat zij verstaan onder “een stukje coulance”.

Oplossing
Waar de NKC en advocaat Rob Meelker naar streven is naar een regeling met Ford Nederland, die ten goede komt aan alle benadeelden. Ford Nederland maakt nu een regeling die onderscheid maakt. Als je niet aan alle eisen voldoet, dan val je buiten de boot. Dan houd je maar een klein clubje over. Veel mensen voelen zich niet gehoord. Geef iedereen ‘een’ compensatie.

De NKC hoopt dat Ford het vertrouwen van de consument weer terug kan winnen. Want naast de mensen met een opgeblazen motor of afgekeurde verstuivers, is er ook een groep mensen die (nog) geen problemen heeft, maar wel met een onprettig gevoel op vakantie gaat. Tot slot is er sprake van een waardedaling van de bewuste campers, en willen sommige dealers ze zelfs al niet meer innemen.

Bovenstaande vermeldingen zijn gebaseerd op het artikel gepubliceerd op de website van Kassa.
Heeft u problemen met uw camper met een Ford Transit motor? Blijf het dossier dan volgen op de website van de NKC of neem contact op met de NKC.

 

Bekijk de volledige uitzending hier.