De aannemer en een opdrachtgever sluiten een overeenkomst tot het leveren en monteren van sandwichpanelen. De opdrachtgever doet op 25 februari 2023 een aanbetaling van € 2.500,-. Vervolgens hebben de aannemer en de opdrachtgever verschillende keren contact over de stand van zaken en verwachte leverdatum. De opdrachtgever krijgt hier geen duidelijkheid over. De opdrachtgever besluit dan ook om ruim twee maanden na het sluiten van de overeenkomst een deadline te stellen aan de aannemer. De aannemer is hier niet van gediend en geeft aan niet verder te gaan met de opdracht. De opdrachtgever besluit toch een finaal voorstel te doen aan de aannemer. De aannemer reageert hier niet meer op. De aannemer stort de aanbetaling ook niet terug. De opdrachtgever besluit daarom om naar de rechter te stappen om de aanbetaling terug te vorderen.
De aannemer heeft door de stekker uit de aannemingsovereenkomst te halen – terwijl dit niet mocht – de belangen van de opdrachtgever in hoge mate veronachtzaamd en heeft daarmee een wanprestatie gepleegd. De opdrachtgever heeft op haart beurt daarom de overeenkomst mogen ontbinden.
Het gevolg van de wanprestatie is dat de aannemer de aanbetaling moet terugbetalen aan de opdrachtgever.
Omdat wij goed zijn in ons vak, kunnen we u helpen om uit te blinken in úw business. Wij hebben hart voor ondernemers en we geloven in duurzame partnerships. Daarbij denken we liever in oplossingen dan in belemmeringen. En we blijven altijd nieuwsgierig.