Fusies en overnames hebben grote impact. Of er nu strategische overwegingen aan ten grondslag liggen, bedrijfsopvolgingskwesties of andere redenen, het betreft vaak langdurige en complexe trajecten. Ze vragen om zorgvuldig juridisch advies, van due diligence tot onderhandeling en ondertekening van koopovereenkomsten en andere transactiedocumenten. Bij Marree + Dijxhoorn Advocaten begeleiden onze advocaten u door elke stap van het transactieproces, zodat uw fusie en overname soepel verloopt en alle juridische aspecten worden afgedekt.

“Gedegen transactiebegeleiding vereist niet alleen juridische onderhandelingsskills, maar ook inzicht in de onderneming, de ondernemer, de relevante sector en betrokken stakeholders”

Wat is een fusie?

Een fusie is de samensmelting van twee of meer ondernemingen tot een nieuwe entiteit. Hierbij worden twee vennootschappen samengebracht tot een entiteit, of worden activa, passiva en aandelen overgedragen aan een nieuwe onderneming. Fusies worden vaak ingezet om marktaandeel te vergroten, kosten te verlagen, of strategische voordelen te behalen. Juridische complexiteit ontstaat door de noodzaak van overeenstemming over zeggenschap, rechten en verantwoordelijkheden binnen de nieuwe structuur.

Wat is een overname?

Bij een overname koopt een partij een andere onderneming door aandelen of activa en/of passiva over te nemen. Bij een overname is een gedegen due diligence – onderzoek voor een koper – essentieel om risico’s op juridisch vlak, maar ook op financieel, fiscaal en operationeel gebied te identificeren en beheersen. Voor een verkoper is het bij verkoop van de onderneming onder meer belangrijk om te komen tot een acceptabele set van garanties en vrijwaringen. Onze advocaten begeleiden u tijdens het hele overnameproces. Ons kantoor werkt bij overnameprocessen veelvuldig en efficiënt samen met andere professionele adviseurs, zoals fiscalisten, corporate finance adviseurs en notarissen.


Een bijzondere vorm van overname is de management buy-out (MBO), waarbij het management het bedrijf of een deel daarvan koopt. Dit kan zorgen voor de gewenste continuïteit, maar brengt ook uitdagingen met zich mee zoals financiële en onderlinge verwachtingen. Onze advocaten zorgen hierin voor een juridisch sluitende structuur.

Advocaat aandeelhoudersgeschillen

Onze advocaten ondernemingsrecht hebben ruime ervaring in het oplossen van aandeelhoudersgeschillen. We helpen u bij het kiezen van de juiste strategie, van onderhandelen tot het nemen van gerechtelijke stappen, altijd met oog voor zowel juridische als commerciële belangen.

Het proces van een overname op hoofdlijnen

  1. Intentieverklaring (Letter of Intent – LOI)
    Het overnameproces begint vaak met een intentieverklaring, waarin diverse uitgangspunten en procesafspraken worden vastgelegd over de voorgenomen transacties. Dit document is meestal niet bindend maar beschrijft de hoofdlijnen van de transactie en geeft daardoor richting aan de onderhandelingen en het proces om te komen tot een deal.
  2. Due diligence
    Vervolgens wordt door en/of namens koper een boekenonderzoek of due diligence onderzoek uitgevoerd waarbij koper en haar adviseurs het bedrijf grondig onderzoeken. Dit omvat financiële, juridische en operationele audits om eventuele risico’s in kaart te brengen. In sommige gevallen geeft de verkoper opdracht om het boekenonderzoek uit te voeren, het zogenaamde ‘vendor due diligence’.
  3. Onderhandelingen en koopovereenkomst
    Nadat het due diligence is afgerond vinden de onderhandelingen plaats over de uiteindelijk voorwaarden van de transactie. Dit betreft onder meer de koopovereenkomst (Share Purchase Agreement – SPA) met daarin onder meer het koopprijsmechanisme, de garanties en vrijwaringen. Vaak wordt tegelijkertijd onderhandeld over aanvullende documentatie zoals een aandeelhoudersovereenkomst (Shaeholders Agreement – SHA), managementovereenkomsten, zekerheidsdocumentatie (zoals borgstellingen, vermogensinstandhoudingsverklaringen, concerngaranties, escrow regeling of W&I (warranty and indemnity verzekeringen) en tijdelijke dienstverleningsovereenkomsten (Transitional Services Agreement – TSA).
  4. Closing
    De closing is het moment waarop de aandelen of activa juridisch – door de notaris – worden geleverd en de transactie definitief is. Voorafgaand aan de closing dienen veelal diverse handelingen en acties te worden verricht. In sommige gevallen kan pas tot closing worden overgegaan als bepaalde goedkeuringen zijn verkregen.

Veelvoorkomende problemen bij fusies en overnames:

Fusies en overnames brengen vaak onverwachte uitdagingen met zich mee die uw bedrijf kunnen belemmeren. Misschien herkent u zich in een van de volgende situaties:

  1. Strategische onenigheid: uw bedrijf is overgenomen, maar er ontstaan conflicten over de toekomstige koers.
  2. Financiële verrassingen: tijdens het proces stuit u op verborgen schulden of tegenvallende financiële cijfers.
  3. Cultuurclash: de integratie van teams loopt stroef door verschillen in bedrijfscultuur.
    Juridische hobbels: het naleven van regelgeving of ontbrekende juridische stappen zorgt voor vertraging.
  4. Onvoldoende due diligence: u komt onverwachte juridische risico’s tegen door een onvolledig onderzoek.

 

Herkenbaar? Onze specialisten helpen u graag om de juiste oplossingen te vinden. Wij zorgen voor een soepel proces en beperken juridische risico’s.

Advocaat fusies, overnames en samenwerkingen

Onze advocaten fusies en overnames hebben uitgebreide ervaring met het begeleiden van complexe – en minder complexe – trajecten. We bieden u juridische begeleiding die uw belangen beschermt tijdens het hele proces, van het opstellen van intentieverklaringen tot het sluiten van de deal. Onze expertise in zowel fusies, overnames als samenwerkingen maakt ons de ideale partner voor maatwerkoplossingen die passen bij uw onderneming.

 

Wilt u meer weten over de bredere juridische context waarin fusies en overnames passen? Bekijk onze Ondernemingsrecht-pagina voor meer informatie.

Advies fusies, overnames en samenwerkingen

Wilt u advies bij bedrijfsovername of fusie? Onze specialisten staan klaar om u te ondersteunen tijdens het hele traject. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies over fusies, overnames of samenwerkingen.

llb

Neem contact met ons op

Neem geheel vrijblijvend contact op met Dirk voor al uw vragen omtrent het contractenrecht.

    Relevante publicaties

    De wet-en regelgeving op het gebied van ondernemingsrecht ontwikkelt zich doorlopend. Op basis van relevante jurisprudentie en ontwikkelingen houden wij u altijd up-to-date op relevante onderwerpen middels onze blogs.

    Wettelijke handelsrente: een aanzienlijk financieel risico!

    Wettelijke handelsrente: een aanzienlijk financieel risico!

    In de huidige tijd is het niet aantrekkelijk om geld op te potten op een bankrekening. De aandelenkoersen vertonen – als je een lange adem hebt – een stijgende lijn, maar ook dan kan het uitmaken in welke bedrijven je hebt belegd. Vastgoed Daarom beleggen diverse ondernemingen en ook vermogende particulieren in vastgoed. Aangetrokken door de enorme stijging van de prijzen van vastgoed in het algemeen en woonruimte in het bijzonder kan het zeker interessant zijn om panden te kopen. Om te beginnen stijgt de waarde er van hoegenaamd automatisch met het verstrijken der jaren. En je ontvangt ook nog

    Lees verder
    Opzegging van ‘Onbenoemde Duurovereenkomsten’

    Opzegging van ‘Onbenoemde Duurovereenkomsten’

    U heeft vast wel eens van de term ‘duurovereenkomst’ gehoord. Onder duurovereenkomst wordt vanuit juridische optiek verstaan een overeenkomst, tussen twee of meer partijen, die een duurkarakter heeft. Dat wil zeggen: de overeenkomst is erop gericht en heeft ten doel om voor een langere periode tussen partijen te gelden. In een recente conclusie voor de Hoge Raad omschrijft Advocaat-Generaal Van Peursem (daarbij het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden citerend) dat van een duurovereenkomst sprake is als er ‘een verplichting wordt afgesproken tot opeenvolgende of voortdurende prestaties’.

    Lees verder
    Distributie en Agentuur – verschillende ‘rechtsfiguren’

    Distributie en Agentuur – verschillende ‘rechtsfiguren’

    Wij adviseren veelvuldig over distributieovereenkomsten en over agentuurovereenkomsten. Wat daarbij in de praktijk opvalt is dat nogal eens verwarring bestaat over de aard van de relatie die men wenst aan te gaan (distributie of agentuur), maar vooral ook over de gevolgen daarvan. Distributieovereenkomsten zijn overeenkomsten tussen een leverancier van goederen en een zogenaamde distributeur (ook wel wederverkoper). De distributeur fungeert als de partij die de betreffende goederen op eigen naam en voor eigen rekening koopt van de leverancier, om ze vervolgens zelfstandig weer te verkopen (ook in eigen naam en voor eigen rekening) aan partijen op de markt.

    Lees verder