Corona als merk registreren? 215 opportunisten hopen op succes

Sinds januari zijn er ruim 215 aanvragen gedaan voor merken die het woord “Corona” bevatten. Een kleine greep uit de wereldwijde aanvragen maakt het beoogde gebruik van de merken duidelijk: I survived coronavirus 2020, coronavirus survival guide, coronavirus survivor, coronafinder, anti-corona, anti corona water, after corona party, corona-shield, coronamask, coronafree. Hebben deze merken kans van slagen? Vermoedelijk niet.

Een merk is namelijk bedoeld om eigen waren en/of diensten te onderscheiden van de waren en/of diensten van concurrenten. Het merkenrecht geeft de merkhouder daarom een monopolie voor zijn onderscheidende merkteken. Een merk dient echter wel geschikt te zijn als onderscheidingsteken. Is het merk uitsluitend beschrijvend voor de waren en/of diensten waarvoor het is ingeschreven, dan is het ongeschikt. Dat is ook niet zo gek, want een merk is niet bedoeld om de normale taalkundige betekenis van woorden te monopoliseren in de betrokken branche. Zo kan corona voor een biertje prima, maar “anti corona water” voor een helend drankje niet. Ook “coronamask” als merk voor maskers voor medische doeleinden is hoogstwaarschijnlijk ongeschikt wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, dan wel wegens strijdigheid met de openbare orde of goede zeden.

Zelfs als deze merken zich weten te registreren wens ik de merkhouders succes met handhaven.Nietigheid ligt dan op de loer (naast andere uitzonderingen/verweren).

Zoals in elke crisis zijn er opportunisten. Voor die lezers die wél een goed idee hebben en enig ethisch besef, het volgende advies. Staar u niet blind op de crisis en baseer uw bedrijfsplan niet op steunmaatregelen van de overheid. Kijk naar de lange termijn, dat is waar een merk voor bedoeld is. Waar staat uw bedrijf over vijf jaar? Met welke producten en diensten en in welke landen? Heeft u die vragen beantwoord, zorg dan voor een onderscheidend merkteken en laat u daarbij adviseren. Wij zien helaas regelmatig dat halverwege de rit merknamen ongeschikt zijn, of botsen met oudere rechten. Het behoeft geen nadere toelichting dat dat een pijnlijk en kostbaar proces is.

Mocht u vragen hebben over de bescherming van uw uitgewerkte ideeën en uw merkenstrategie, neem dan gerust contact op

Willem Timmers

Advocaat | Team Onderneming


T +31 (0)6 5702 5603 w.timmers@mend.nl